ورزش آخر هفته راهی برای جبران فعالیت کمتر بدنی درطول هفته

11 ژانویه 2017- محققان می‌گویند انجام دو و نیم ساعت ورزش در طول دو روز تعطیلات آخر هفته می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و سایر بیماریهای جدی را کاهش دهد.

 مطالعه‌ی اخیر نشان داد که 150 دقیقه ورزش متوسط یا 75 دقیقه ورزش شدید در یک یا دو جلسه در روزهای آخر هفته، خطر مرگ زود هنگام را یک سوم کاهش می‌دهد.

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه Loughboroughو دانشگاه سیدنی اعلام کردند افرادی‌ که به دلیل مشغله‌ی زیاد قادر به ورزش در طول روزهای هفته نیستند با انجام ورزش کافی در تعطیلات آخر هفته به "جنگجویان آخر هفته" تبدیل می‌شوند.

 بیش از 64 هزار فرد بالای 40 سال، در این تحقیق که به مقایسه‌ی انواع مختلف روتین‌های ورزشی و اثرات آن بر سلامت در طی 18 سال پرداخته است، شرکت داشتند.

 با رسیدن به اهداف توصیه شده بوسیله ی انجام انواع مختلفی از روتین‌های ورزشی، دانشمندان به بررسی فواید این نوع از ورزش‌ها بر سلامت افراد پرداخته و اعلام کردند که این روالهای مختلف ورزشی دارای فواید مشابهی بر سلامت افراد می‌باشند، آنها اعلام کردند که به نظر می‌رسد که این اهداف، در طی دو روز فعالیت در تعطیلات  آخر هفته یا در طول روزهای هفته محقق می‌شود.

دکتر Gary O'Donovanنویسنده‌ی این مطالعه و متخصص فعالیتهای فیزیکی و سلامت از دانشگاه Loughboroughمی‌گوید: جنگجویان آخر هفته و سایر الگوهای فعالیت بدنی که یک یا دو جلسه فعالیت بدنی با شدت متوسط تا شدید را در طول هفته انجام می‌دهندTدر رسیدن به فواید ورزشی موفق هستند، بطوریکه این مقدار ورزش برای کاهش خطر مرگ به همه‌ی دلایل (بیماریهای قلبی و سرطان) صرفنظر از پایبندی به دستورالعمل فعالیت فیزیکی غالب، کافی می‌باشد.

 این مطالعه همچنین نشان داد که فعالیت بدنی چه بطور منظم یا بطور غیرمنظم، نتایج سلامت بهتری را نسبت به افراد غیرفعال که به هیچ فعالیت ورزشی نمی‌پردازند، ایجاد می‌کند.

خطر مرگ به دلیل بیماری قلبی و خطر مرگ به دلیل سرطان در افرادی که به اهداف ورزشی توصیه شده با انجام ورزش در آخر هفته دست یافته اند، به ترتیب 41 و 18 درصد کاهش می یابد.

در افرادی که به طور منظم در 3 یا چند روز به فعالیت ورزشی می پردازند، خطر بیماریهای قلبی تا 41 درصد و خطر سرطان تا 21 در صد کاهش می‌یابد.

 درحالی‌که این تحقیقات به طور مستقیم به فواید ورزش بر دیابت نوع 2، نپرداخته است اما کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و سرطان اشاره به فواید مرتبط با خطر دیابت نوع 2 نیز دارد.  نتایج این تحقیق درمجله‌یJAMA Internal Medicine  منتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jan/weekend-warrior-exercise-appears-to-make-up-for-less-activity-in-the-week-99597691.html